Beleška#3 – Kina i “supermonopoli”

Ovo je dodatak poslednjem blogpostu, o istraživanju kineskih investicija po Srbiji, koje me je podsetilo na jednu temu koju sam od pre godinu dana hteo da istražim, ali nisam stigao: ideja “supermonopola”.

Naime, evropske kompanije su od pre oko pola godine počele da koriste kineski upliv na evropsko tržište kao izgovor za formiranje panevropskih monopola, takozvanih “supermonopola”.

Ovo je došlo nakon što je predsednica Evropske komisije, Margaret Vestager, pozvala na zemlje članice EU da preuzmu deonice “ugroženih” kompanija, 12. aprila 2020. Francuski predsednik Emanuel Makron je to i ponovio, kada je rekao da je “istina evropske politike ovo: Kina je evropski sistematski rival.” Na to je reagovao i Savez nemačke industrije (Bundesverband der Deutschen Industrie), koji je zagovarao dopuštanje izgradnje “Evropskih šampiona” – monopola koji bi obuhvatili čitavu Evropu, radi pružanja “otpora” i konkurencije kineskim kompanijama.

To je i jedan od retkih slučajeva u kojima se Nemačka i Francuska spoljna politika slažu, ali, kad se malo dublje zakopa – kako i ne bi? Pa, samo nekoliko godina pre toga je Evropska komisija odbila spajanje francuskih i nemačkih železničkih giganta: takozvani “Siemens-Alstom” železnički monopol.

Ukoliko Kina preuzima kompanije na evropskoj periferiji, utoliko će EU biti teže da im se odupre, a pogotovo je hitno to što je nemačka auto-industrija (motor Nemačkog BDP-a i dela evropskog), već nekoliko godina unazad ulazila u recesiju. Tokom korone, situacija je još hitnija. Otuda i “supermonopoli”.

S druge strane, zbog smanjivanja troškova transporta, između ostalog, kineske kompanije (poput onih opisanih u prethodnom postu) će moći da nude manje cene i time brže plasirati proizvode na evropskom tržištu. CMEC (proizvodnja fabričke infrastrukture, mašina i alata) iz prošlog blogposta je tipičan primer gigantske korporacije koja je samo jedan deo kineskog državnog monopola i konglomerata “Sinomach” (u njemu ima i npr. YTO, proizvodnja poljoprivrednih mašina, preko kojih “Sinomach” pokušava da uđe na francusko tržište traktora). Ovo je tema koju ću morati (i želim) dalje da istražim.

“Beleška.dnevnik” je serija kratkih beleški/ličnog dnevnika koji sam odlučio da pokrenem da bih ostavio neformalne beleške za buduća istraživanja, koje bi onda neko zainteresovan (kolege, prijatelji, itd.) mogli da prate. Blogpostovi iz ove serije izlaze češće u odnosu na druge, a od jezika će biti na engleskom i srpskom, kao i sam blog.

Aleksandar Matković

logo fejs mali

Facebook OVDE.

Supskripcija OVDE.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s